A SWOT elemzés célja
A SWOT elemzés rávilágít egy vállalat, iparág, projekt, termék, szolgáltatás, szervezeti részleg vagy akár egy konkrét személy GYengeségeire, Erősségeire, Lehetőségeire, ill. a kapcsolódó Veszélyekre. (Az előző szavak kezdőbetűit összeolvasva a SWOT elemzést szokták még GYELV elemzésnek is fordítani.)
A SWOT egy angol mozaikszó, 4 szó kezdőbetűiből áll össze:
Strengths - erősségek
Weaknesses - gyengeségek
Opportunities - lehetőségek
Threats - veszélyek
Részletesen
Vegyük szépen sorba a SWOT elemzés egyes elemeit. Mit takarnak igazából, hogyan kell őket meghatározni, illetve pár példát is megnézünk.
Strengths (Erősségek)
Azok a képességek, tulajdonságok, erőforrások, viszonyok, amelyekkel a vállalat/iparág/termék/... már rendelkezik, azokra jelentős ráhatással bír, és amelyek kiemelik a többi versenytárs közül és sikeressé teszik.
Weaknesses (Gyengeségek)
Azok a vállalatra jellemző tulajdonságok, amelyek miatt a vállalat teljesítménye elmarad az iparági átlagtól/versenytársaktól.
Az alábbiakban felsorolok pár szempontot, amelyeket értékelve vagy az Erősségekhez (pozitív) vagy a Gyengeségekhez (negatív) sorolunk:
- Cég/brand/termék image
- Technológiai tudás
- Innovációs képesség
- Partneri viszonyok
- Munkatársak (Lojalitás, elkötelezettség, fluktuáció)
- Tulajdoni viszonyok
- Menedzsment kompetencia, felkészültség
- Termék szortiment/választék
- Pénzügyi helyzet
- Folyamatok hatékonysága
- Költséghatékonyság
- Üzleti modell
- Vevőkör
- Döntéstámogatás
Opportunities (Lehetőségek)
Azok a külső körülmények, amelyekre a vállalatnak nincs, vagy csekély ráhatása van, és a vállalat működésére, piaci részesedésére, nyereségességére pozitív hatással lehetnek.
Threats (Veszélyek)
Azok a változások a vállalat környezetében (belül ill. kívül), amelyekre a vállalat csak reagálni tud, érdemben nem tudja befolyásolni a történéseket. Az események kimenetele negatív a vállalatra nézve.
Pár szempont, amelyeket a Lehetőségekhez vagy a Veszélyekhez sorolhatunk:
- Piaci verseny alakulása
- Szezonalitás a keresletben/kínálatban/stb.
- Cég/Termék megjelenési lehetőség a sajtóban
- Makrogazdasági környezet alakulása
- Politikai környezet alakulása
- Változó adórendszer
- Technológiai változások
- Vevői igények átalakulása
A SWOT analízis elkészítésekor törekedjünk arra, hogy a stratégia megvalósítását befolyásoló főbb tényezőket soroljuk fel és azokat értékelve dolgozzunk ki intézkedési terveket
Ne essünk abba a hibába, hogy túl szorgalmasak vagyunk és olyan tényezőket is felsorolunk, amelyek csak rendkívül kis mértékben vannak hatással a stratégiai céljainkra. Ne vesszünk el a részletekben, fókuszáljunk a jelentős hatással bíró elemekre.
Témához kapcsolódó linkek:
http://startupguide.hu/mi_az_a_swot_analizis
http://www.veniens.hu/vallalatepito/2009/07/04/betekintes-a-kockazatitokebfektetesek-vilagaba-interju/
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése